Tokrat
se pridružimo dekanijskemu postnemu romanju na avstrijsko Koroško.
Na romarsko pot se pod vodstvom
našega dekana in župnika Mirka Simončiča odpravimo z štirimi avtobusi.
Na našem avtobusu z Rakovnika, kjer smo
bili romarji iz Rakovnika, Rudnika in Barja, je bil duhovni vodja rudniški
župnik Lojze Zupan. Izpred župnijske cerkve Marije Pomočnice na Rakovniku
smo se odpeljali ob 7:00, in sicer desno po Dolenjski cesti, čez Karlovški
most, mimo tunela in Svetega Jakoba, po Barjanski cesti do uvoza na AC
Ljubljana Center. Potem pa pot nadaljujemo po gorenjski AC. Čudovit sončen
dan smo pričeli z jutranjo molitvijo in premišljevanjem križevega pota.
Prvi postanek za WC, kavico in malico ter čudovit pogled na Triglav naredimo
ob 7:42 na počivališču v Radovljici. Po dobre pol ure smo pod Karavankami
nadaljevali v Avstrijo, kjer smo kmalu za mejo pobrali vodičko go. Ivanko
Kronawetter, rojeno Starman. AC smo zapustili v Beljaku (izvoz 179) in
pot nadaljevali po B98 ozki in senčni dolini čez Trebinje, Zoberce in
Obernšec do našega prvega cilja RADENČE,
kjer smo ob 9:30 v cerkvi sv. Miklavža najprej počastili Jezusa, zapeli
pesem, potem pa si ogledali
postni prt, ki prekriva glavni oltar. Ob koncu smo se zaustavili še ob
relikvijah svetega papeža Janeza Pavla II.
Pot smo nadaljevali mimo Miljskega
jezera v MILJE (10:30).
Sam kraj je zelo idiličen. Naselja iz mlajše kamene dobe na Miljski
gori dokazujejo najmanj 4000 let staro zgodovino okrog Miljskega
jezera, ki
so ji svoj pečat od leta 500 pred Kristusom vtisnili Kelti, od leta
15 pred Kristusom pa Rimljani. Od 7. stoletja po Kristusu so se
na področja,
na katerih so živeli Slovani začeli naseljevati tudi frankovski in bavarski
kmetje.
Iz tega časa je ohranjeno tudi izročilo o legendarnem karantanskem
vojvodi Domicijanu, ki naj bi po svojem spreobrnjenju v krščanstvo v
jezero vrgel 1000 poganskih kipov (mille statue) – nekateri pravijo,
da so Milje
po tem dobil svoje ime. Vsekakor pa je od leta 800 na tem področju bila
že prva cerkev.
Še pred letom 1088 je bil tu ustanovljen tudi benediktinski
samostan, ki je za štiri stoletja postal pomembno versko središče Zgornje
Koroške, na višku – v 12. in 13. stoletju so zgradili zahodni portal
in umetnostno-zgodovinski križni hodnik, v slikarski in pisarski
šoli so
prepisovali dragocene knjige. Iz tega obdobja je tako imenovani Milštatski
rokopis.
Leta 1469 je cesar Friderik III. pri papežu Pavlu II. dosegel
razpustitev samostana, da je tam lahko nastal viteški red sv. Jurija,
ki ga je sam ustanovil kot obrambo proti Turkom. Vendar je ta red bil
šibek tako po gospodarski kot tudi po vojaški plati. Opremil je samostan
z obrambnimi stolpi in zgradil še danes vidni obrambni zid, vendar pa
leta 1478 ni mogel preprečiti turškega plenjenja miljske cerkve. V letu
1598 je nadvojvoda Ferdinand II. prepustil samostan skupaj z vsemi posestvi
jezuitskemu redu, da bi s temi dohodki lahko vzdrževali univerzo v Gradcu
in da bi patri lahko izvajali katoliške reforme na tem območju. Visoka
desetina je pripeljala do upora 300 podložnikov, to pa je bil tudi zadnji
kmečki upor na Koroškem. Z ukinitvijo jezuitskega reda leta 1771 se
je žalostno končala dolga zgodovina miljskega samostana.
Od sredine
19. stoletja
so Milje postale znan zdraviliški in letoviški kraj, o tem pa še danes
pričajo mnogi hoteli – nekdanje vile premožnih meščanov iz različnih
mest monarhije.
Danes sodi k trški občini, ki leži ob 12 km dolgem
Miljskem
jezeru, okrog 3300 prebivalcev v 18 naseljih. (vir: www.RKC.si)
Vodička ga. Ivanka nam je naprej predstavila zgodovino kraja in samostana.
Na dvorišču pred samostanom stoji 1000-letna lipa, znotraj pa nekoliko
mlajša 100-letna. Ogledali smo si lepo ohranjen križni hodnik z iz kamna
izklesanimi stebri, vsakega s svojim motivom. Le-ti so služili patrom
za premišljevanje ob branju brevirja in molitvi. Potem pa smo nadaljevali
v župnijsko cerkev Kristusa Odrešenika in Vseh Svetnikov, kjer je glavni
oltar prekrival velik postni prt s prizori stare in nove zaveze Svetega
Pisma. V cerkvi smo najprej ob 11:20 imeli slovesno sveto mašo, katero
je ob somaševanjem ostalih župnikov daroval naš dekan in župnik Mirko
Simončič. Po sveti maši nam je ga. Ivanka razložila vsebino postnega
prta, in povedala nekaj o cerkvi. Sledil je prosti ogled cerkve, kapele
sv.
Domicijana in tudi zakristije, potem pa smo pri avtobusih imeli skupno
malico ter še nekaj prostega časa za sprehod do jezera.
Ob 13:00 smo
nadaljevali v JEZERNICO na Miljskem jezeru,
kjer smo si ob 13:25 v cerkvi Srca Jezusovega
ogledali modern postni prt, ki so ga naredili birmanci.
Našo romarsko pot po avstrijski
Koroški smo zaključili v ŠPITALU ob Dravi,
najprej z ogledom cerkve – kapele Naše Ljube Gospe, ki jo upravljajo
salezijanci,
trenutno Jože Andolšek. V njej so vsako nedeljo in praznike svete
maše v slovenskem jeziku. Dve leti (za časa, ko je deloval na Koroškem)
je
v njej maševal tudi rudniški župnik Lojze Zupan. Prav zanimivo in
ganljivo je bilo srečanje ob navzočnosti župnika Lojzeta, ene domačinke
in ene
naše romarice, obe hčeri taboriščnikov … ena je drugo spominjala na
njeno mamo … obe sta se objeli …
Potem pa je nas je vodička ga. Ivanka – Slovenka, domačinka, najmlajša
od tistih, ki so se po vojni zadržali v Špitalu vse do danes vsak
avtobus posebej popeljala na krožno panoramsko vožnjo. Ogledali smo
si območje,
kjer je bilo nekoč »begunsko« taborišče s 104 barakami. Pokazala nam
mesto, kjer je bila nekoč cerkev, gledališka dvorana, kino, kuhinja
… V »taboriščni«
ulici še živi okoli 50 Slovencev – potomcev taboriščnikov, videli
pa smo še tudi tri obstoječe barake. S svojimi spomini nas je prisotne
povedla
skozi zgodovino rojakov Slovencev, ki so po drugi svetovni vojni tu
našli začasno, nekateri pa tudi stalno pribežališče. Od tu so mnogi
po nekaj
letih odšli v Argentino in tudi drugam po svetu.
Po drugi svetovni vojni je zaradi komunističnega nasilja svoje domove
zapustilo med 20.000 in 25.000 Slovencev ter odšlo čez Ljubelj na Koroško
in v Italijo. Odhajala je slovenska intelektualna, politična, kulturna
in prosvetna elita, z njo pa tudi slovenska domobranska vojska. Slovenski
begunci so ustvarili junaško zgodbo, saj so v skrajno neugodnih okoliščinah
in barakarskem okolju razvili red, disciplino, organizacijo, visoko
kulturo in narodno zavest, ki zbuja spoštovanje.
V Špitalu je bilo eno največjih taborišč v Avstriji. Narodnostna sestava
v tem taborišču je bila zelo pisana, največ je bilo Slovencev, Rusov,
Srbov in Hrvatov. Konec oktobra 1946 je bilo v špitalskem taborišču
2.084 Slovencev.
Kljub pomanjkanju osnovnih življenjskih potrebščin in hrane, so si s
svojim delom in z iznajdljivostjo kmalu uredili dostojno življenje.
Posebno skrb
so namenjali šolajoči se mladini. V taboriščih so organizirali vrtec
in ljudsko šolo, ustanovili so različne strokovne šole in tudi slovensko
begunsko gimnazijo. Oblasti so priznale tam opravljeno maturo in na
podlagi
maturitetnega spričevala begunske gimnazije dovolile vpis na fakultete
tako na graški univerzi kot drugod po Evropi in svetu. Slovensko begunsko
gimnazijo so obiskovali številni znani Slovenci, med drugim torontski
kardinal dr. Alojzij Ambrožič in kardinal dr. Franc Rode.
V taborišču so imeli zelo bogato kulturno življenje: pevski zbori,
gledališki krožki, tiskarno, kino ... Velik poudarek so dajali tudi
verskemu življenju.
Poleg rednih dnevnih maš so negovali ljudske pobožnosti, imeli procesije,
v soglasju s taboriščnim vodstvom pa so organizirali tudi nekaj romanj
zunaj taborišča. (vzeto iz www.DRUZINA.si)
Po končanem ogledu taborišča
(ob 15:00) smo se vsi avtobusi odpeljali proti DOMOVINI, na našem
avtobusu nam je družbo delal ga. Ivanka,
ki nam je povedala še par zanimivosti:
- Na območju je zelo veliko protestantov,
zato ima skoraj vsak kraj protestantsko kot tudi katoliško cerkev.
Katoliške
cerkve imajo čebulaste zvonike, protestantske pa špičaste,
a tiste katoliške cerkve, ki jih je prizadel ljubljanski potres imajo
sedaj
špičaste zvonike
(Beljak, Špital …);
- Peljali smo mimo kamnoloma gumastega marmorja,
ki so ga uporabljali že stari Rimljani. Ta marmor pa se uporablja predvsem
za mletje marmorne moke, ki jo uporabljajo v industriji papirja, barve,
premazov in plastike;
- o akademskem slikarju in modelarju Frideriku
Jerina,
rojenemu leta 1906 v Vrhpolju pri Kamniku, nekdanjem taboriščniku,
idejnemu avtorju in »OČETU« Minimundusa. MINIMUDUS se ves čas zavzema
za dobrodelnost,
skrbi, da je po avtobusnih in železniških postaji poskrbljeno za prostor
in mize, kjer otroci lahko delajo domače naloge in se učijo;
- nadaljevali
smo mimo renesančnega gradu in samostana Vernberk, kjer deluje ženski
red in trenutno šteje okoli 60 starejših redovnic.
Potem pa smo se
že precej približali meji in počivališču, in potrebno se je bilo posloviti
od naše vodičke ge. Ivanke. Še pogled na že nastajajočo drugo cev
karavanškega
predora in prihod v Slovenijo. Prišel je čas kosila (16:00), za naš
avtobus
je to bilo v gostilni Knafel v Žirovnici. Po kosilu in ogledu »Monštrance«
ter »Svečnika« smo nadaljevali proti Begunjam do Lesc in na AC. Po
večerni molitvi in zahvalah smo se že približevali Ljubljani. AC smo
zapustili
pri izvozu Ljubljana Center. Potem pa po Opekarski in čez Prule, čez
Karlovški most in natanko ob 19:00 srečno prispemo pred cerkev Marije
Pomočnice
na Rakovniku. Za nami pa je duhovno bogat in zelo ZELO lep dan.
ob
poti na avtobusu - grad Bokalci